• 5-stjärnig Trustpilot
  • Leverans inom 1-5 dagar
  • E-com Europe Verified
  • Fraktfritt
  • 5-stjärnig Trustpilot
  • Leverans inom 1-5 dagar
  • E-com Europe Verified
Idrottsskador - symptom och behandling

Idrottsskador - symptom och behandling

Är du en av dem som sportar på en hög nivå, tränar för ett maraton eller kanske något helt annat? Då har du definitivt kämpat med någon form av idrottsskador. Vissa idrottsskador kan vara akuta och måste behandlas omedelbart. Många lider också av idrottsskador som de inte har behandlat i god tid, vilket kan bli farligare med tiden.

Du kan läsa mer om akuta idrottsskador, typer av idrottsskador och behandling nedan.

 

Vad är idrottsskador?

Idrottsskador kommer från fysisk aktivitet, i allmänhet från någon typ av idrott. Idrottsskador kan vara akuta såsom stukningar eller att muskelfibrerna skadas. Överbelastningsskada är också en form av idrottsskada som kommer från upprepade felaktiga rörelser. Många människor märker av en idrottsskada först långt efter att de har varit fysiskt aktiva.

Du kan alltid prata med din läkare om du har några idrottsskador. Det kan vara till hjälp att behandla skadan i god tid så att skadan inte förvärras.

 

Typer av idrottsskador

Idrottsskador kommer i många olika former så som belastningsskador, knäskador, stukningar, slitna fibrer och muskelskador. Men det kan också uttrycka sig i inflammationer.

 

 

Akut idrottskada

Cirka 25% av alla idrottsskador är akuta. En akut idrottsskada uppstår när du är fysiskt aktiv, vanligtvis i början eller slutet av ditt träningspass. Det kan vara en plötslig rörelse, kanske en felplacerad spark eller en alltför hård start.

Risken för en akut idrottsskada ökar om uppvärmningen inte är tillräcklig – och här kan du använda en massagepistol för att värma upp dina muskler innan du tränar. Om skadan inträffar i slutet av träningen beror det troligen på att du har blivit trött och råkar ha gjort övningarna fel.

Olika kroppar reagerar olika på skador. Om du har tagit en lång paus från träningen kan idrottsskador snabbt uppstå då kroppens vävnader inte är vana vid de upprepade rörelserna ännu.

Symtom på akut idrottsskada:

  • Värme
  • Rodnad
  • Smärta
  • Försämrad ledfunktion
  • Missfärgning av området kring skadan

 

Om du upplever att skadan är akut, kontakta omedelbart en akutmottagning. Du måste behandla en akut skada så snart som möjligt och här kan du dra nytta av behandlingsmetoden RICEM.

 

 

Behandling

Du bör alltid prata med din läkare om dina skador. Det kan hända att skadan härrör från något annat som bör undersökas vidare.

De flesta som har upplevt idrottsskador söker behandling hos en sjukgymnast eller liknande. Det kan hjälpa i många fall, men det är dyrt och du måste boka en tid under terapeutens öppettider.

Massage har alltid mer eller mindre haft en bra effekt på idrottsskador. Det som är bra med massage är att du kan massera den specifika muskelgrupp som du har problem med.

Ett av de enklare massageverktygen är en massagepistol.

Massagepistolen kan hjälpa dig att behandla de idrottsskador du kan ha drabbats av. Du kan själv bestämma hur massagen ska utföras och i hela 20 olika hastigheter - du har många alternativ.

 

Hur man använder en massagepistol för bästa effekt?

Du börjar med att välja vilket område eller skada du vill massera.

Därefter startar du med hastighet 1–5, där du långsamt värmer upp området. Beroende på muskelgrupp justerar du de fyra munstycken som medföljer. Du kan läsa mer om dessa här för att få en bättre uppfattning om vad som passar bäst.

När du masserar området så var försiktig så att du inte masserar för snabbt eller för hårt, eftersom det kan skada musklerna. Vi rekommenderar att du använder en av de lägre hastigheterna för att bättre kontrollera massagepistolen.

Om du har en utlösande punkt som är ett problem kan du använda kulhuvudet för en mer djupgående massage. Huvudet är smalt och tillverkat av ett hårdare material som träffar muskeln mer exakt.

Massagen ska ta cirka 10–15 minuter, inkluderat pauser. Beroende på skadan bör massagen utföras i samspel med skadan.

Efter massagen kan du svalka området med till exempel is. Detta gör att svullnaden minskar och att musklerna kan slappna av.

 

 

 

 

Kilder:

https://www.apoteket.dk/sundhed/sport/akutte-sportsskader

https://kiroultra.dk/sportsskader-behandling/